
H-Diplo Article Review 

1 | P a g e  

 
 
 
H-Diplo Article Review Editors:  Thomas Maddux and 
Diane N. Labrosse  
Web and Production Editors: George Fujii  
 
Commissioned for H-Diplo by Thomas Maddux 
 
 

Zhihua Shen and Yafeng Xia.  “The Whirlwind of China:  Zhou Enlai’s Shuttle Diplomacy in 
1957 and Its Effects.”  Cold War History Vol. 10:4 (Fall 2010): 513-535.  DOI:  
10.1080/14682740903167978.  http://dx.doi.org/10.1080/14682740903167978 . 
 
URL:  http://www.h-net.org/~diplo/reviews/PDF/AR331.pdf  
 
Review by Mark Kramer, Harvard University 
 

ven though the People’s Republic of China (PRC) remains firmly under 
authoritarian rule, many remarkable changes have occurred there in the 35 years 
since the death of Mao Zedong.  One of the most heartening changes has been the 

gradual emergence of a coterie of Chinese experts — some living in the PRC, others living 
abroad — who are producing valuable scholarship about the politics and foreign policy of 
Mao’s China.  Scholars such as Chen Jian, Qiang Zhai, Michael Sheng, Zhang Shuguang, 
Hua-yu Li, Yinghong Cheng, and Xue Litai, among others, have contributed greatly to the 
historiography on China’s role in the Cold War.  Two of the finest of the burgeoning 
group of Chinese historians are Zhihua Shen and Yafeng Xia, the authors of the article 
under review.1

 

  Shen is a university professor at East China Normal University (ECNU) in 
Shanghai and the founding director of ECNU’s Center for Cold War International History 
Studies.  He has been a driving force behind the development of Cold War studies as an 
academic field in the PRC.  Xia is an associate professor of history at Long Island 
University and a senior research fellow at Shen’s center at ECNU.  They are co-writing a 
book about Chinese foreign policy during the Mao era, giving particular emphasis to 
Sino-Soviet relations and the Sino-U.S.-Soviet triangle. 

Because the brief article under review is derived from a chapter of that larger book 
project, the topic of the piece — a series of visits by a high-level Chinese delegation led by 
Zhou Enlai to three Soviet-bloc countries in January 1957 — might appear somewhat 
narrow to readers who have not seen other parts of the book.  Shen and Xia do, however, 

                                                        
1 Shen Zhihua’s name is more familiarly rendered in the Chinese style, with the surname preceding 

the given name.  But because Yafeng Xia (who currently lives in the United States) has been using his name 
with the order reversed in English-language publications, he and Shen Zhihua felt it was appropriate to use 
a parallel ordering for their names in this English-language journal. 

 

2011 
 

H-Diplo 
H-Diplo Article Reviews 
http://www.h-net.org/~diplo/reviews/  
No. 331 
Published on 4 November 2011 

 
 

E 

http://dx.doi.org/10.1080/14682740903167978�
http://www.h-net.org/~diplo/reviews/PDF/AR331.pdf�
http://www.h-net.org/~diplo/reviews/�


H-Diplo Article Review 

2 | P a g e  

seek to provide broader context for their article, sketching in events from roughly the 
time of Nikita Khrushchev’s secret speech denouncing Iosif Stalin at the 20th Soviet Party 
Congress in February 1956 to the holding of a world conference of Communist parties in 
Moscow in November 1957.  The bulk of the article, dealing with the PRC delegation’s 
visits to the USSR, Poland, and Hungary, is perceptive and contains fascinating nuggets of 
information.  The shorter contextual discussion is less successful because the authors at 
times make claims that are dubious or exaggerated.  Nonetheless, the article as a whole, 
drawing mainly on Chinese sources and translations of declassified Soviet and East 
European documents, will be of great use for anyone interested in China’s relationship 
with the USSR and Zhou Enlai’s role in Chinese foreign policymaking in the latter half of 
the 1950s. 
 
The visits by Zhou’s delegation came shortly after crises in Poland and Hungary in the 
summer and fall of 1956 had destabilized the Soviet bloc, culminating in the full-scale 
Soviet invasion of Hungary in November 1956.  The Chinese mediation efforts in the 
USSR, Poland, and Hungary — the three countries most directly affected by the unrest in 
1956 — were designed to promote renewed cohesion and unity in the international 
Communist movement.  Shen and Xia argue that Zhou’s “shuttle diplomacy” was 
successful overall in achieving the objectives set by Mao, but the evidence adduced by the 
authors indicates that the delegation actually failed to attain several of its primary goals 
— a point to which I will return. 
 
Shen and Xia recount the Zhou delegation’s visits briskly and insightfully.  Although the 
visits have been discussed elsewhere, including in some of the earliest works analyzing 
the Sino-Soviet split, Shen and Xia go into greater depth and bring out the connections 
between the visits more clearly.  Their narrative presents some revealing episodes, such as 
the description of how “the Soviet army and the Soviet Interior Ministry were put in 
charge of Zhou’s security” (524) during the delegation’s visit to Hungary, a country that 
was still very tense after the traumatic violence of October-November 1956.  The 
protection of the Chinese delegation was overseen and coordinated by the Soviet 
ambassador in Hungary, Yuri Andropov, who had long been in the habit of treating the 
country as his personal fiefdom.  Andropov had orchestrated the initial Soviet military 
intervention in Hungary in October 1956, and he was outspoken in urging a larger 
intervention (which took place on 4 November), warning that all vestiges of Soviet 
influence in Hungary would disappear unless Soviet troops acted decisively to crush the 
revolt. 
 
The article rightly touches on what was undoubtedly the most important 
accomplishment of Zhou’s diplomacy, even though Shen and Xia relegate their discussion 
of it to the final section.  They point out that Khrushchev had deflected China’s requests 
for Soviet assistance in developing missile technology and nuclear weapons prior to 
Zhou’s mission, but that “the situation changed after Zhou’s visit to Moscow” (527).  A 
highly classified protocol “On Assistance to the People’s Republic of China in Special 
Technology” was signed by Soviet and Chinese leaders in late March 1957, paving the way 



H-Diplo Article Review 

3 | P a g e  

for extensive, crucial Soviet aid to the PRC’s ballistic missile and nuclear weapons 
programs through mid-1959. 
 
Shen and Xia maintain that “Zhou Enlai’s shuttle diplomacy . . . restored some of the 
badly shattered unity of the socialist countries and strengthened the socialist bloc,” but 
they sharply qualify this judgment by repeatedly noting that any positive impact Zhou’s 
visits may have had lasted only “a brief period of time.” (526) This “brief period” clearly 
was not long enough to make an appreciable difference or to outweigh the negative 
consequences of the Chinese delegation’s visits.  Despite offering a favorable assessment 
in some places, Shen and Xia elsewhere acknowledge that “Zhou was not totally satisfied 
with what he had accomplished during the visit,” that “Soviet leaders, especially 
Khrushchev, felt extremely dissatisfied and uneasy while Zhou was ‘lecturing’ them,” and 
that this “eventually led to the emotional and heated dispute between the Chinese and 
Soviet leaders in October 1959” (528).  The authors also emphasize that “the CCP’s stance 
deviated from the democratic and independent aspirations of Eastern European people,” 
that “the CCP’s stance was not in step with national conditions in Eastern Europe and the 
Soviet Union (including Yugoslavia),” that “from a long-term perspective the CCP’s 
approach ran counter to what the Soviets and Eastern Europeans believed,” and that “the 
Soviets, the Hungarians, the Poles, and the Yugoslavs [all refused] to accept the CCP’s 
imperious bearing and self-righteousness.”  Shen and Xia further concede that China’s 
failure to “satisfy Hungarian needs for credit loans . . . must have been a disappointment 
to the Hungarian government” and that Zhou failed even in his approaches to Yugoslavia, 
which defied his entreaties by “declin[ing] to attend the Moscow conference of world 
Communist and workers’ parties and [refusing] to accept ideological unity with both 
China and the Soviet Union.” (528) 
 
Given all of these negative results from Zhou’s shuttle diplomacy, Shen’s and Xia’s earlier 
claim that “Zhou’s trip strengthened the socialist bloc, consolidated the Sino-Soviet 
alliance, and elevated China’s position and influence in the socialist bloc” seems 
incongruous, even if we keep in mind the authors’ important qualifier that the positive 
impact of the delegation’s visits lasted only “a brief period of time.” (515) 
 
At certain points in the article, especially toward the beginning, Shen and Xia give the 
impression that any setback for the Communist Party of the Soviet Union (CPSU) 
translated into a gain for the Chinese Communist Party (CCP).  For example, they write 
that “the open ‘self-criticism’ of the CPSU and the unveiling of Stalin’s mistakes lowered 
the CPSU’s prestige and shook its leadership role in the socialist camp.  In this [sic] 
process, the CCP gained increased influence and new pride” (516).  Perhaps this was the 
case, but Shen and Xia provide evidence elsewhere in the article that no such zero-sum 
dynamic was actually present much of the time.  Sometimes both parties gained in 
strength and prestige; at other times neither of them made a net gain; and in certain 
instances both parties’ standing declined.  
 



H-Diplo Article Review 

4 | P a g e  

The authors downplay the significance of China’s efforts before and during the November 
1957 conference of world Communist parties to promote the slogan of the “camp of 
socialist countries headed by the Soviet Union.”  When the Polish leader Władysław 
Gomułka objected to this formula, Zhou stressed that “recognition of Soviet leadership of 
the [socialist] Bloc” was crucial (521-522).  The Chinese delegation’s insistence on 
codifying the Soviet Union’s role as the “head of the socialist camp” and the “leader of the 
bloc” is hard to square with Shen’s and Xia’s contention that the CCP had achieved “equal 
standing with the CPSU” and “a leadership role equal to [that of] the Soviet Union in the 
socialist camp,” transforming “Beijing [into] a second parallel ‘centre of world 
revolution,’” albeit only “for a brief period of time.”  Contrary to what Shen and Xia say, 
Zhou’s firm emphasis on “Soviet leadership of the socialist camp” and “the advance role of 
the Soviet Union” does not imply “equal standing” for the PRC.” (521, 529) 
 
In certain places the article contains puzzling observations about the Soviet bloc.  Shen 
and Xia write that “shortly after Zhou left Poland, the standing of the Polish party in the 
election took a ‘decisive’ turn for the better, and eventually they [presumably the Polish 
Communists] won the election” (526).  The authors do not specify what election they are 
talking about, but I assume that they are alluding to the election for the Polish legislature 
(the Sejm) that took place in January 1957.  Shen and Xia give the impression that the 
Polish United Workers’ Party (PZPR) won the election only because of Zhou’s visit to 
Poland.  Suffice to say that this is not how “elections” worked in the Soviet bloc.  Even 
though Gomułka, upon regaining his post as PZPR First Secretary in October 1956, had 
pledged to hold “free” elections, he abandoned that promise when he realized that the 
PZPR would not win a genuinely free election.  A few minor procedural changes were 
adopted, but the outcome of the January 1957 Polish election was guaranteed in advance, 
with or without Zhou’s visit:  The only candidates who were allowed to run were PZPR 
members or close affiliates.  Even though Poles could vote against a particular candidate, 
no one from the opposition was permitted to stand for election in Communist-era Poland 
until June 1989. 
 
Shen and Xia have drawn on translations of Soviet and East European documents, but in 
certain instances on-site work in the former Soviet-bloc archives would have 
strengthened the article.  At one point, Shen and Xia speculate about reader 
correspondence at the Soviet Communist newspaper Pravda based on indirect sources 
(517-518).  The voluminous files of the editorial board of Pravda, including materials 
pertaining to correspondence from readers, are still being processed but have been at 
least partly accessible since the early 1990s in Fond 364 at the former Central Party 
Archive in Moscow (known as RGASPI since 1999).  Perusal of the relevant files would 
have enabled the authors to find solid evidence about the point they are discussing more 
speculatively here.2

                                                        
2 Work in the archives also would have enabled Shen and Xia to pin down the correct name of the 

editor-in-chief of Pravda in 1957.  They refer to him simply as “Sachiukov” (a surname that does not exist in 
Russian); the name should actually be Pavel Satyukov. 

  When citing documents from another Russian federal archive, the 



H-Diplo Article Review 

5 | P a g e  

Russian State Archive of Recent History (RGANI), Shen and Xia invariably refer to it as 
TsKhSD, an acronym that fell into disuse in July 1999 after the archive received its current 
name. 
 
Despite these drawbacks, the Shen-Xia article sheds interesting light on Zhou Enlai’s 
visits to Soviet-bloc countries in January 1957   Readers will eagerly await their book 
covering the whole period under Mao. 
 

Mark Kramer is Director of the Cold War Studies Program at Harvard University 
and a Senior Fellow of Harvard’s Davis Center for Russian and Eurasian Studies.  
He has published extensively about the Cold War and other topics and is the 
editor of the Journal of Cold War Studies, a quarterly journal published by MIT 
Press, and of the Harvard Cold War Studies Book series, published by Rowman & 
Littlefield. 
 

 
Copyright © 2011 H-Net:  Humanities and Social Sciences Online.   
H-Net permits the redistribution and reprinting of this work for non-profit, educational 
purposes, with full and accurate attribution to the author(s), web location, date of 
publication, H-Diplo, and H-Net:  Humanities & Social Sciences Online.  For other uses, 
contact the H-Diplo editorial staff at h-diplo@h-net.msu.edu. 

mailto:h-diplo@h-net.msu.edu�

